http://www.nytimes.com/2006/01/15/magazine/15wwln_idealab.html?pagewanted=print
January 15, 2006

Idea Lab

Trial and Error 

By DAVID DOBBS

Many of us consider science the most reliable, accountable way of explaining how the world works. We trust it. Should we? John Ioannidis, an epidemiologist, recently concluded that most articles published by biomedical journals are flat-out wrong. The sources of error, he found, are numerous: the small size of many studies, for instance, often leads to mistakes, as does the fact that emerging disciplines, which lately abound, may employ standards and methods that are still evolving. Finally, there is bias, which Ioannidis says he believes to be ubiquitous. Bias can take the form of a broadly held but dubious assumption, a partisan position in a longstanding debate (e.g., whether depression is mostly biological or environmental) or (especially slippery) a belief in a hypothesis that can blind a scientist to evidence contradicting it. These factors, Ioannidis argues, weigh especially heavily these days and together make it less than likely that any given published finding is true.

Ioannidis's argument induces skepticism about science. . .and a certain awe. Even getting half its findings wrong, science in the long run gets most things right - or, as Paul Grobstein, a biologist, puts it, "progressively less wrong." Falsities pose no great problem. Science will out them and move on. 

Yet not all falsities are equal. This shows plainly in the current outrage over the revelation that the South Korean researcher Hwang Woo Suk faked the existence of the stem-cell colonies he claimed to have cloned. When Hwang published his results last June in Science, they promised to open the way to revolutionary therapies - and perhaps fetch Hwang a Nobel Prize. The news that he had cooked the whole thing dismayed scientists everywhere and refueled an angst-filled debate: how can the scientific community prevent fraud and serious error from entering journals and thereby becoming part of the scientific record?

Journal editors say they can't prevent fraud. In an absolute sense, they're right. But they could make fraud harder to commit. Some critics, including some journal editors, argue that it would help to open up the typically closed peer-review system, in which anonymous scientists review a submitted paper and suggest revisions. Developed after World War II, closed peer review was meant to ensure candid evaluations and elevate merit over personal connections. But its anonymity allows reviewers to do sloppy work, steal ideas or delay competitors' publication by asking for elaborate revisions (it happens) without fearing exposure. And it catches error and fraud no better than good editors do. "The evidence against peer review keeps getting stronger," says Richard Smith, former editor of the British Medical Journal, "while the evidence on the upside is weak." Yet peer review has become a sacred cow, largely because passing peer review confers great prestige - and often tenure.

Lately a couple of alternatives have emerged. In open peer review, reviewers are known and thus accountable to both author and public; the journal might also publish the reviewers' critiques as well as reader comments. A more radical alternative amounts to open-source reviewing. Here the journal posts a submitted paper online and allows not just assigned reviewers but anyone to critique it. After a few weeks, the author revises, the editors accept or reject and the journal posts all, including the editors' rationale.

Some worry that such changes will invite a cacophony of contentious discussion. Yet the few journals using these methods find them an orderly way to produce good papers. The prestigious British Medical Journal switched to nonanonymous reviewing in 1999 and publishes reader responses at each paper's end. "We do get a few bores" among the reader responses, says Tony Delamothe, the deputy editor, but no chaos, and the journal, he says, is richer for the exchange: "Dialogue is much better than monologue." Atmospheric Chemistry and Physics goes a step further, using an open-source model in which any scientist who registers at the Web site can critique the submitted paper. The papers' review-and-response sections make fascinating reading - science being made - and the papers more informative.

The public, meanwhile, has its own, even more radical open-source review experiment under way at the online encyclopedia Wikipedia, where anyone can edit any entry. Wikipedia has lately suffered some embarrassing errors and a taste of fraud. But last month Nature found Wikipedia's science entries to be almost as accurate as the Encyclopaedia Brittanica's.

Open, collaborative review may seem a scary departure. But scientists might find it salutary. It stands to maintain rigor, turn review processes into productive forums and make publication less a proprietary claim to knowledge than the spark of a fruitful exchange. And if collaborative review can't prevent fraud, it seems certain to discourage it, since shady scientists would have to tell their stretchers in public. Hwang's fabrications, as it happens, were first uncovered in Web exchanges among scientists who found his data suspicious. Might that have happened faster if such examination were built into the publishing process? "Never underestimate competitors," Delamothe says, for they are motivated. Science - and science - might have dodged quite a headache by opening Hwang's work to wider prepublication scrutiny.

In any case, collaborative review, by forcing scientists to read their reviews every time they publish, would surely encourage humility - a tonic, you have to suspect, for a venture that gets things right only half the time. 

David Dobbs is the author of "Reef Madness: Charles Darwin, Alexander Agassiz and the Meaning of Coral."

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/01/14/AR2006011400935_pf.html
Deception by Researchers Relatively Rare
But the Few Scientists Who Falsify Data Are Difficult to Police, Experts Say

By Rick Weiss
Washington Post Staff Writer
Sunday, January 15, 2006; A19
The allegations arrive almost daily at the Office of Research Integrity, the federal agency with prime responsibility for investigating scientific misconduct. They come by phone, fax and e-mail. A few come in envelopes with no return addresses.

All are about cheating in one way or another.

Last year, 265 allegations came in. And while only a small fraction led to findings of actual misconduct, those mostly unheralded cases are remarkable for their similarity to the much more visible South Korean stem cell scandal, a review of federal records reveals.

Like the Korean case, they involve digital photographs manipulated to deceive, cells or tissues surreptitiously swapped, and eye-glazing data strings subtly rearranged.

Several scientists and ethicists said it is becoming clear that, if anything, Hwang Woo Suk was a rather typical faker. What made the case big was not the scope or creativeness of his lies, but the extremely high profile of the scientific field in which he chose to perpetrate his charade.

Despite all the recent hand-wringing, there may be precious few new lessons to be learned from the Korean debacle, several experts said. Even the journal editors who promised to beef up their screening of submitted manuscripts say privately they doubt there is a practical way to intercept the small proportion of scientists determined to cheat.

In the end, several noted, most research misconduct that comes to light, including Hwang's, does so for the most old-fashioned of reasons: Colleagues or former co-workers turn in the cheaters.

Those who perpetrate fraud in obscure specialties may go longer without getting caught and are unlikely to make news when they are busted, experts said. Those who perform their chicanery in the klieg lights of politically contentious fields can expect a quicker and more dramatic demise.

But unless the research involves real medical treatments -- not the case with embryonic stem cells -- the scientific impact of any single case is likely to be modest, experts said.

That is why many scientists do not buy the now-common reprise that Hwang's fraud has "set back" the field of stem cell research by years.

"Did we, for example, change our research plans or stop doing things because we thought Hwang was successful? The answer is no," said Douglas A. Melton, part of a Harvard team that is awaiting approval to begin embryo cloning experiments like those Hwang had supposedly done. "What happened in Korea hasn't sped up or slowed down our progress."

Notable cases of research misconduct blow through public consciousness with low-level regularity.

Last year, a University of Vermont nutrition researcher who had millions of dollars in federal grants pleaded guilty to faking research on menopause and aging.

In the 1990s, scientists at the Lawrence Berkeley National Laboratory falsely claimed they had discovered two atomic elements. In the 1980s there was John Darsee, the Harvard cardiologist who filled more than 100 journal articles with phony data.

And virtually every scientist today knows of William Summerlin, the brazen Memorial Sloan-Kettering scientist who in the 1970s blackened his white mice with a permanent marker to make it look as if skin transplants from black mice had been successful.

Even Gregor Mendel, the revered Austrian monk, is today widely believed to have cooked his numbers and not just his peas, which he used to derive the principles of modern genetics.

"Misconduct has been around forever," said Chris Pascal, director the Office of Research Integrity (ORI), an arm of the U.S. Department of Health and Human Services.

Although the number of allegations has grown in recent years, no one knows whether the actual prevalence of misconduct has changed much. Less than one-quarter of the allegations ORI receives advance to formal inquiries, and the office makes fewer than a dozen findings of misconduct in a typical year.

Many and perhaps most instances occur under the radar, Pascal and others acknowledge. Among them may be some of the many cases that are reported but go uninvestigated because they fall outside ORI's jurisdiction, which is limited to science supported by public health service funds. (Other offices, including one at the National Science Foundation, cover other realms of federal science but handle far fewer cases than ORI.) Periodic changes in the federal definition of research misconduct -- the current definition encompasses "fabrication, falsification, or plagiarism" -- have also made it difficult to detect trends or determine whether scientists are any more or less dishonest than, say, corporate executives or politicians.

When scientists do engage in misconduct, however, they tend to follow familiar patterns.

· Last October, ORI concluded that Xiaowu Li of the University of California at San Francisco falsified three images in a published paper by using old photos of mouse melanoma cells and saying they were human pancreatic cancer cells.

· Last June, ORI found that Jason W. Lilly of the Boyce Thompson Institute at Cornell University electronically replicated the image of a single genetic assay and then altered the copies so they would appear to be multiple assays.

· In November 2004, ORI found that Ali Sultan of the Harvard School of Public Health plagiarized from another researcher's work and, when he came under suspicion, fabricated portions of an e-mail from his postdoctoral student in an apparent effort to falsely implicate the student.

· In September 2004, ORI determined that Charles N. Rudick of Northwestern University used a photo-altering program to change the appearance of recorded nerve signals.

"You do not need to do something highly sophisticated," said University of Maryland professor Adil E. Shamoo, editor in chief of the journal Accountability in Research. "Don't write something in a lab notebook. Take a cell culture and call it something else. Take the eggs you say you didn't take. If stem cells was not such a high-profile area, this would have gone undetected for years."

Hwang's crimes were similarly ordinary, say the Korean investigators who looked into his case.

Using DNA fingerprinting techniques, they discovered that the 11 stem cell colonies, or lines, that Hwang said he had derived from 11 patients were really just two lines, divided into multiple batches. Digital photographs of the two were manipulated to make it seem as though there were 11.

Additional tests showed that the cells came not from cloned embryos but from conventional embryos, made by standard fertilization of eggs by sperm.

To test the veracity of Hwang's earlier claim that he was the first to grow stem cells from a cloned human embryo, investigators took 23 samples of cells he said came from an embryo cloned from a woman.

The DNA patterns of all 23 should have matched the woman's. Instead, 12 had one DNA pattern, 11 had a different pattern, and neither matched the woman's.

Tests showed that the 11 had been derived from a conventional embryo taken from a nearby fertility clinic. DNA patterns of the other 12 indicated they came from another woman who had donated eggs. But no clone had been created. Instead, in an uncommon biological quirk, one of the woman's eggs had spontaneously produced daughter cells through a process known as parthenogenesis.

To complete the fraud, Hwang's team falsified DNA tracings to suggest that the stem cell DNA patterns were identical to those of the donor's. They simply submitted two identical DNA tracings from the donor, altered one just enough to make it look like a fresh tracing, and said one was hers and one was from the stem cells.

The episode has been a huge embarrassment, agree scientists, journal editors and others. But anyone who thinks it has stymied the controversy-hardened field of stem cell research need look no further than the pages of a recent issue of a free newspaper in Washington to know that is not true. "Which comes first . . . the egg or the cure?" asked an ad seeking women to donate eggs for stem cell research.

It was placed by Advanced Cell Technology of Worcester, Mass., a company that for years has been working to make stem cells from cloned human embryos. Melton's team at Harvard and at least one other in California are also close to entering the race.

Success is uncertain, but one thing is sure: Editors who screen eventual submissions will look for every trick in the book. They will publish the best of them -- and then, knowing the limits of their trade, they will hold their breath.

© 2006 The Washington Post Company

http://www.nytimes.com/2006/01/24/science/24frau.html?pagewanted=print
January 24, 2006

It May Look Authentic; Here's How to Tell It Isn't 

By NICHOLAS WADE
Among the many temptations of the digital age, photo-manipulation has proved particularly troublesome for science, and scientific journals are beginning to respond.

Some journal editors are considering adopting a test, in use at The Journal of Cell Biology, that could have caught the concocted images of the human embryonic stem cells made by Dr. Hwang Woo Suk. 

At The Journal of Cell Biology, the test has revealed extensive manipulation of photos. Since 2002, when the test was put in place, 25 percent of all accepted manuscripts have had one or more illustrations that were manipulated in ways that violate the journal's guidelines, said Michael Rossner of Rockefeller University, the executive editor. The editor of the journal, Ira Mellman of Yale, said that most cases were resolved when the authors provided originals. "In 1 percent of the cases we find authors have engaged in fraud," he said.

The two editors recognized the likelihood that images were being improperly manipulated when the journal required all illustrations to be submitted in digital form. While reformatting illustrations submitted in the wrong format, Dr. Rossner realized that some authors had yielded to the temptation of Photoshop's image-changing tools to misrepresent the original data.

In some instances, he found, authors would remove bands from a gel, a test for showing what proteins are present in an experiment. Sometimes a row of bands would be duplicated and presented as the controls for a second experiment. Sometimes the background would be cleaned up, with Photoshop's rubber stamp or clone stamp tool, to make it prettier. 

Some authors would change the contrast in an image to eliminate traces of a diagnostic stain that showed up in places where there shouldn't be one. Others would take images of cells from different experiments and assemble them as if all were growing on the same plate. 

To prohibit such manipulations, Dr. Rossner and Dr. Mellman published guidelines saying, in effect, that nothing should be done to any part of an illustration that did not affect all other parts equally. In other words, it is all right to adjust the brightness or color balance of the whole photo, but not to obscure, move or introduce an element.

They started checking illustrations in accepted manuscripts by running them through Photoshop and adjusting the controls to see if new features appeared. This is the check that has shown a quarter of accepted manuscripts violate the journal's guidelines.

In the 1 percent of cases in which the manipulation is deemed fraudulent - a total of 14 papers so far - the paper is rejected. Revoking an accepted manuscript requires the agreement of four of the journal's officials. "In some cases we will even contact the author's institution and say, 'You should look into this because it was not kosher,' " Dr. Mellman said.

He and Dr. Rossner plan to add software tests being developed by Hani Farid, an applied mathematician at Dartmouth. With a grant from the Federal Bureau of Investigation, which is interested in ways of authenticating digital images presented in court, Dr. Farid is devising algorithms to detect alterations. 

His work has attracted interest from many people, he said, including eBay customers concerned about the authenticity of images, people answering personal ads, paranormal researchers studying ghostly emanations and science editors.

For the latter, Dr. Farid is developing a package of algorithms designed to spot specific types of image manipulation. When researchers seek to remove an object from an image, such as a band from a gel, they often hide it with a patch of nearby background. This involves a duplication of material, which may be invisible to the naked eye but can be detected by mathematical analysis.

If an object is enlarged beyond the proper resolution, Photoshop may generate extra pixels. If the object is rotated, another set of pixels is generated in a characteristic pattern. 

An object introduced from another photo may have a different angle of illumination. The human eye is largely indifferent to changes in lighting, Dr. Farid said, but conflicting sources of illumination in a single image can be detected by computer analysis and are a sign of manipulation. 

"At the end of the day you need math," Dr. Farid said. He hopes to have a set of tools available soon for beta-testing by Dr. Rossner.

Journals depend heavily on expert reviewers to weed out papers of poor quality. But as the Hwang case showed again, reviewers can do only so much. The defined role of reviewers is not to check for concocted data but to test whether a paper's conclusions follow from the data presented. 

The screening test addresses an issue reviewers cannot easily tackle, that of whether the presented data accurately reflect the real data. Because journal editors now have the ability to perform this sort of quality control, "they should do it," Dr. Rossner said.

The scientific community has not yet come to grips with the temptations of image manipulation, Dr. Mellman said, and he would like to see other journals adopt the image-screening system, even though it takes 30 minutes a paper. "We are a poor university press," he said, without the large revenue enjoyed by journals such as Nature, Science and Cell. "If they can't bear this cost, something must be dreadfully wrong with their business models," he said.

Science, in fact, has adopted The Journal of Cell Biology's guidelines and has just started to apply the image-screening test to its own manuscripts. "Something like this is probably inevitable for most journals," said Katrina Kelner, a deputy editor of Science. 

She became interested as a quality control measure, not because of the concocted papers of Dr. Hwang, two of which Science published. Dr. Mellman says the system would have caught at least the second of Dr. Hwang's fabrications, since it "popped out like a sore thumb" under the image screening test. 

But other editors are less enthusiastic. Emilie Marcus, editor of Cell, said that she was considering the system, but that she believed in principle that the ethics of presenting true data should be enforced in a scientist's training, not by journal editors.

The problem of manipulated images, she said, arises from a generation gap between older scientists who set the ethical standards but don't understand the possibilities of Photoshop and younger scientists who generate a paper's data. Because the whole scientific process is based on trust, Dr. Marcus said: "Why say, 'We trust you, but not in this one domain?' And I don't favor saying, 'We don't trust you in any.' " 

Rather than having journal editors acting as enforcers, she said, it may be better to thrust responsibility back to scientists, requiring the senior author to sign off that the images conform to the journal's guidelines. 

Those guidelines, in her view, should be framed on behalf of the whole scientific community by a group like the National Academy of Sciences, and not by the fiat of individual editors.

http://www.nytimes.com/2006/02/05/weekinreview/05kolata.html?_r=1&oref=slogin&pagewanted=print
February 5, 2006

Ideas & Trends

Pity the Scientist Who Discovers the Discovered 

By GINA KOLATA
IN 1996, Rakesh Vohra, a professor at Northwestern University, and his colleague Dean Foster published "A Randomized Rule for Selecting Forecasts," a paper in the journal Operations Research. It illustrated how a random investor could outperform a group of professional stock pickers simply by following a "buy and hold" investment strategy. 

It was important research, the authors believed, until they learned that the same discovery had been made at least 16 times since the 1950's. And no one, Dr. Vohra said, ever realized they were not doing original work. 

The discovery that your discovery has already been discovered is surprisingly common, said Stephen Stigler, a statistician at the University of Chicago who has written about the phenomenon. Not only does it occur in every scientific field, he said, the "very fact of multiple discoveries has been discovered many times."

The result of duplicative research may be no more serious than chagrin over wasted time. But in other cases, say those involving medical research, there can be a real risk of harm to patients.

It may seem odd that scientists in the Internet age spend years on a line of research, even bet their careers on it, without having first determined that their mountain had not already been climbed. But Dr. Stigler said that scientists often are ignorant of the work being done by others in their field, and searches of scientific literature can be hard to conduct. Web search engines, for example, look for words, not ideas, and Dr. Vohra said he discovered that every researcher who had made his discovery had given it a different name and description. 

In 1957, for example, a statistician named James Hanna called his theorem Bayesian Regret. He had been preceded by David Blackwell, also a statistician, who called his theorem Controlled Random Walks. Other, later papers had titles like "On Pseudo Games," "How to Play an Unknown Game," "Universal Coding" and "Universal Portfolios," Dr. Vohra said, adding, "It's not obvious how you do a literature search for this result." 

In a recent paper in Clinical Trials, Dean Fergusson, an epidemiologist at the Ottawa Health Research Institute in Canada, and his colleagues found 64 clinical trials had been conducted on the drug aprotinin, all asking if patients who received it during surgery had fewer transfusions. The answer was always yes. 

It is easy to see why these studies were done, said Dr. Steven Goodman, an epidemiologist at Johns Hopkins University and an editor of Clinical Trials. Nearly all were so small, with perhaps a few dozen subjects, that they did not need a sponsor to finance them. 

"They are already doing surgery and the drug is used at the discretion of the surgeon," Dr. Goodman said. "The only cost is maintaining a small database." 

But Dr. Goodman said the larger issue is whether later medical researchers who studied aprotinin erred in giving placebos to some patients when there already was research showing that the drug resulted in fewer transfusions. 

"It's a double betrayal," he said, "first to ignore the contribution of patients in past studies and then to ask for the same contribution from future patients." 

Moreover, he said, in this case researchers could have found all the previous studies simply by typing "aprotinin" into a medical database.

In addition, despite the previous studies, a recent statistical analysis of 4,374 patients, led by Dr. Dennis T. Mangano of the Ischemia Research and Education Foundation in San Bruno, Calif., found that aprotinin may increase the risk of heart attacks, strokes and kidney failure. The statistical evidence that led to this conclusion, however, could not have shown up in the many small-scale studies of the drug. 

But Dr. Gregory Nuttall of the Mayo Clinic said that while it may seem that the time for using placebos in aprotinin studies had come and gone, that question "is never as cut and dried as it seems." 

"Just because something works in one type of surgery doesn't mean it works in another," he said. "Different surgeries have different risks for bleeding and different risks for having blood clots." 

Dr. Nuttall did look at the aprotinin literature, he said, and suspects that other doctors who studied the drug did so, too. But it was not always obvious from the study results, he said, that aprotinin was beneficial. 

Finally, there is one more problem with duplicative science. It's about credit. Who gets it? 

Dr. Stigler notes that renowned scientists have often been credited with results achieved first by others. This goes back to Pythagoras, he said, and includes august figures like Fourier and Laplace, as well as household names among mathematicians, like Cauchy and Chebyshev. 

Of course, it can be embarrassing to learn that your discovery isn't one. But the best defense may be a good offense. 

For example, there is the oft-told story about Larry Shepp, a famous mathematician at Rutgers University. Dr. Shepp, when told that a piece of work he thought was his discovery actually duplicated another mathematician's breakthrough, replied: "Yes, but when I discovered it, it stayed discovered."

http://www.nytimes.com/2006/02/13/business/media/13journal.html?_r=1&oref=login&pagewanted=print
February 13, 2006

Reporters Find Science Journals Harder to Trust, but Not Easy to Verify 

By JULIE BOSMAN

When the journal Science recently retracted two papers by the South Korean researcher Dr. Hwang Woo Suk, it officially confirmed what he had denied for months: Dr. Hwang had fabricated evidence that he had cloned human cells.

But the editors of Science were not alone in telling the world of Dr. Hwang's research. Newspapers, wire services and television networks had initially trumpeted the news, as they often do with information served up by the leading scientific journals. 

Now news organizations say they are starting to look at the science journals a bit more skeptically.

"My antennae are definitely up since this whole thing unfolded," said Rob Stein, a science reporter for The Washington Post. "I'm reading papers a lot more closely than I had in the past, just to sort of satisfy myself that any individual piece of research is valid. But we're still in sort of the same situation that the journal editors are, which is that if someone wants to completely fabricate data, it's hard to figure that out."

But other than heightened skepticism, not a lot has changed in how newspapers treat scientific journals. Indeed, newspaper editors openly acknowledge their dependence on them. At The Los Angeles Times, at least half of the science stories that run on the front page come directly from journals, said Ashley Dunn, the paper's science editor. Gideon Gil, the health and science editor for The Boston Globe, said that two of the three science stories that run on a typical day were from research that appeared in journals.

Beyond newspapers, papers from journals are routinely picked up by newsweeklies, network news, talk radio and Web sites. 

"They are the way science is conducted, they're the way people share information, they're the best approximation of acceptance by knowledgeable people," said Laura Chang, science editor for The New York Times. "We do rely on them for the starting point of many of our stories, and that will not change."

There are limits to the vetting that science reporters, who are generally not scientists themselves, can do. Most journal articles have embargoes attached, giving reporters several days to call specialists in the field, check footnotes on an article and scrutinize the results. 

"Scientific discoveries are more difficult because they often require in the generalist reporter a good deal of study, follow-up interviews and some guidance on how to make sense of technical matters," said Roy Peter Clark, a senior scholar at the Poynter Institute, which studies journalism. "But I think the scandals do require both a new level of skepticism on the part of the reporter and also maybe some new protocols between scientists and journalists."

The Hwang case was not the first time journals had been duped: recently, editors at The New England Journal of Medicine said they suspected two cancer papers they published contained fabricated data. In December, the same journal said that the authors of a 2000 study on the painkiller Vioxx had omitted the fact that several patients had had heart attacks while taking the drug in a trial. A study on the painkiller Celebrex that appeared in The Journal of the American Medical Association was discredited when it was discovered that the authors had submitted only six months of data, instead of the 12 months of data they had collected.

While the journals have a peer review process that is in part meant to filter out fallacious papers by checking research techniques and conclusions, perhaps the greatest difficulty for science reporters is trying to catch what journal editors have missed.

After hearing the news of Dr. Hwang's fabrications, Mr. Gil of The Globe said he immediately remembered his newspaper's coverage of the stem cell papers. 

"We were blown away, in part because we had written those stories on Page 1," Mr. Gil said. "And when we wrote them, we called the leading experts in the world on all this embryonic stem cell stuff, who are here in Boston. And they were as hoodwinked as anybody else."

Despite the fraud cases, most of what the journals publish is basically credible, said David Perlman, the science editor of The San Francisco Chronicle. Among the most prestigious science journals that reporters consult regularly are Nature, Science, The New England Journal of Medicine and The Journal of the American Medical Association.

"I think they and we have been burned enough that they're making efforts," Mr. Perlman said. "They're being more careful now, and I think reporters are too. I definitely have more of a 'Hey, let's look more carefully' attitude now that I did 5 or 10 years ago."

Donald Kennedy, the editor of Science, said in a statement in December that the journal itself was not an investigative body. But when reporting on journal findings, most news outlets fail to caution that studies must be replicated to be truly authenticated.

"Beyond Hwang, the more fundamental issue is that journals do not and cannot guarantee the truth of what they publish," said Nicholas Wade, a science reporter for The New York Times. "Publication of a paper only means that, in the view of the referees who green-light it, it is interesting and not obviously false. In other words, all of the results in these journals are tentative."

The journals' own peer review processes, which are intended to be the first barrier against fraud, have come under criticism lately. A cover story in the February issue of The Scientist said that the top-tier journals were receiving more submissions every year, overtaxing peer reviewers and weakening the screening process. 

After the Hwang scandal, Science announced it was considering a set of changes to better prevent fraud: Dr. Kennedy said in January that new rules could include "requiring all authors to detail their specific contributions to the research submitted, and to sign statements of concurrence with the conclusions of the work," as well as "implementing improved methods of detecting image alteration, although it appears improbable that they would have detected problems in this particular case." (Through a spokeswoman, Dr. Kennedy declined to be interviewed and said the editors were currently conducting a review of the episode.)

Some newspapers have adopted guidelines of their own to check for conflicts of interest involving authors of journal articles. The Globe instituted guidelines last July requiring reporters to ask researchers about their financial ties to studies, and to include that information in resulting articles. In its weekly health and science section, The Globe outlines any shortcomings of a study under the heading "Cautions."

Kit Frieden, the health and science editor for The Associated Press, said: "We've always had our own peer review process, where on the major studies we seek outside expert comment. We've always regarded scientific research cautiously because mistakes can be made, and I don't think that's changed."

The growing competition for the most important research among the journals may contribute to mistakes and fabrications, even in the most prestigious of the bunch. But in the end, the severe consequences of presenting fraudulent research generally act as a deterrent, said Mr. Dunn of The Los Angeles Times.

"Unlike financial fraud, where you can bamboozle somebody of their money and disappear and then start over again, in science the researchers are in one place," he said. "If they get caught in this type of thing, their careers are over."

http://www.nytimes.com/2006/05/02/health/02docs.html?_r=1&oref=slogin&pagewanted=print
May 2, 2006

The Doctor's World

For Science's Gatekeepers, a Credibility Gap 

By LAWRENCE K. ALTMAN, M.D.

Recent disclosures of fraudulent or flawed studies in medical and scientific journals have called into question as never before the merits of their peer-review system.

The system is based on journals inviting independent experts to critique submitted manuscripts. The stated aim is to weed out sloppy and bad research, ensuring the integrity of the what it has published.

Because findings published in peer-reviewed journals affect patient care, public policy and the authors' academic promotions, journal editors contend that new scientific information should be published in a peer-reviewed journal before it is presented to doctors and the public.

That message, however, has created a widespread misimpression that passing peer review is the scientific equivalent of the Good Housekeeping seal of approval.

Virtually every major scientific and medical journal has been humbled recently by publishing findings that are later discredited. The flurry of episodes has led many people to ask why authors, editors and independent expert reviewers all failed to detect the problems before publication.

The publication process is complex. Many factors can allow error, even fraud, to slip through. They include economic pressures for journals to avoid investigating suspected errors; the desire to avoid displeasing the authors and the experts who review manuscripts; and the fear that angry scientists will withhold the manuscripts that are the lifeline of the journals, putting them out of business.By promoting the sanctity of peer review and using it to justify a number of their actions in recent years, journals have added to their enormous power.

The release of news about scientific and medical findings is among the most tightly managed in country. Journals control when the public learns about findings from taxpayer-supported research by setting dates when the research can be published. They also impose severe restrictions on what authors can say publicly, even before they submit a manuscript, and they have penalized authors for infractions by refusing to publish their papers. Exceptions are made for scientific meetings and health emergencies. 

But many authors have still withheld information for fear that journals would pull their papers for an infraction. Increasingly, journals and authors' institutions also send out news releases ahead of time about a peer-reviewed discovery so that reports from news organizations coincide with a journal's date of issue. 

A barrage of news reports can follow. But often the news release is sent without the full paper, so reports may be based only on the spin created by a journal or an institution.

Journal editors say publicity about corrections and retractions distorts and erodes confidence in science, which is an honorable business. Editors also say they are gatekeepers, not detectives, and that even though peer review is not intended to detect fraud, it catches flawed research and improves the quality of the thousands of published papers.

However, even the system's most ardent supporters acknowledge that peer review does not eliminate mediocre and inferior papers and has never passed the very test for which it is used. Studies have found that journals publish findings based on sloppy statistics. If peer review were a drug, it would never be marketed, say critics, including journal editors.

None of the recent flawed studies have been as humiliating as an article in 1972 in the journal Pediatrics that labeled sudden infant death syndrome a hereditary disorder, when, in the case examined, the real cause was murder. 

Twenty-three years later, the mother was convicted of smothering her five children. Scientific naïveté surely contributed to the false conclusion, but a forensic pathologist was not one of the reviewers. The faulty research in part prompted the National Institutes of Health to spend millions of dollars on a wrong line of research. 

Fraud, flawed articles and corrections have haunted general interest news organizations. But such problems are far more embarrassing for scientific journals because of their claims for the superiority of their system of editing.

A widespread belief among nonscientists is that journal editors and their reviewers check authors' research firsthand and even repeat the research. In fact, journal editors do not routinely examine authors' scientific notebooks. Instead, they rely on peer reviewers' criticisms, which are based on the information submitted by the authors. 

While editors and reviewers may ask authors for more information, journals and their invited experts examine raw data only under the most unusual circumstances.

In that respect, journal editors are like newspaper editors, who check the content of reporters' copy for facts and internal inconsistencies but generally not their notes. Still, journal editors have refused to call peer review what many others say it is — a form of vetting or technical editing.

In spot checks, many scientists and nonscientists said they believed that editors decided what to publish by counting reviewers' votes. But journal editors say that they are not tally clerks and that decisions to publish are theirs, not the reviewers'. 

Editors say they have accepted a number of papers that reviewers have harshly criticized as unworthy of publication and have rejected many that received high plaudits.

Many nonscientists perceive reviewers to be impartial. But the reviewers, called independent experts, in fact are often competitors of the authors of the papers they scrutinize, raising potential conflicts of interest.

Except when gaffes are publicized, there is little scrutiny of the quality of what journals publish.

Journals have rejected calls to make the process scientific by conducting random audits like those used to monitor quality control in medicine. The costs and the potential for creating distrust are the most commonly cited reasons for not auditing.

In defending themselves, journal editors often shift blame to the authors and excuse themselves and their peer reviewers.

Journals seldom investigate frauds that they have published, contending that they are not investigative bodies and that they could not afford the costs. Instead, the journals say that the investigations are up to the accused authors' employers and agencies that financed the research.

Editors also insist that science corrects its errors. But corrections often require whistle-blowers or prodding by lawyers. Editors at The New England Journal of Medicine said they would not have learned about a problem that led them to publish two letters of concern about omission of data concerning the arthritis drug Vioxx unless lawyers for the drug's manufacturer, Merck, had asked them questions in depositions. Fraud has also slipped through in part because editors have long been loath to question the authors.

"A request from an editor for primary data to support the honesty of an author's findings in a manuscript under review would probably poison the air and make civil discourse between authors and editors even more difficult than it is now," Dr. Arnold S. Relman wrote in 1983. At the time, he was editor of The New England Journal of Medicine, and it had published a fraudulent paper. 

Fraud is a substantial problem, and the attitude toward it has changed little over the years, other editors say. Some journals fail to retract known cases of fraud for fear of lawsuits.

Journals have no widely accepted way to retract papers, said Donald Kennedy, editor in chief of Science, after the it retracted two papers by the South Korean researcher Dr. Hwang Woo Suk, who fabricated evidence that he had cloned human cells.

In the April 18 issue of Annals of Internal Medicine, its editor, Dr. Harold C. Sox, wrote about lessons learned after the journal retracted an article on menopause by Dr. Eric Poehlman of the University of Vermont.

When an author is found to have fabricated data in one paper, scientists rarely examine all of that author's publications, so the scientific literature may be more polluted than believed, Dr. Sox said.

Dr. Sox and other scientists have documented that invalid work is not effectively purged from the scientific literature because the authors of new papers continue to cite retracted ones.

When journals try to retract discredited papers, Dr. Sox said, the process is slow, and the system used to inform readers faulty. Authors often use euphemisms instead of the words "fabrication" or "research misconduct," and finding published retractions can be costly because some affected journals charge readers a fee to visit their Web sites to learn about them, Dr. Sox said.

Despite its flaws, scientists favor the system in part because they need to publish or perish. The institutions where the scientists work and the private and government agencies that pay for their grants seek publicity in their eagerness to show financial backers results for their efforts.

The public and many scientists tend to overlook the journals' economic benefits that stem from linking their embargo policies to peer review. Some journals are owned by private for-profit companies, while others are owned by professional societies that rely on income from the journals. The costs of running journals are low because authors and reviewers are generally not paid.

A few journals that not long ago measured profits in the tens of thousands of dollars a year now make millions, according to at least three editors who agreed to discuss finances only if granted anonymity, because they were not authorized to speak about finances.

Any influential system that profits from taxpayer-financed research should be held publicly accountable for how the revenues are spent. Journals generally decline to disclose such data.

Although editors of some journals say they demand statements from their editing staff members that they have no financial conflicts of interest, there is no way to be sure. At least one editor of a leading American journal had to resign because of conflicts of interest with industry.

Journals have devolved into information-laundering operations for the pharmaceutical industry, say Dr. Richard Smith, the former editor of BMJ, the British medical journal, and Dr. Richard Horton, the editor of The Lancet, also based in Britain. 

The journals rely on revenues from industry advertisements. But because journals also profit handsomely by selling drug companies reprints of articles reporting findings from large clinical trials involving their products, editors may "face a frighteningly stark conflict of interest" in deciding whether to publish such a study, Dr. Smith said.
[image: image1.jpg]Journal Troubles

A partal lst of recently
discredited papers:

Jan. 19, 2005 Journal of the.
Américan Medical Association
Scientists from the Centers for
Dissase Control and Pravantion
published a correction of a
March 2004 paper on an
overestimate of the number of
deaths attributed to obesity in
the United States. The correc-
tion was needed because of an
&rror that C.D.C. aftibuted to
its computations.

el

LheHoo GuGety ims

Jan. 20,2006 Science
Retracted two papers by the.
South Korean researcher Dr.
Hwang Woo Suk, above,
because he had fabricated
evidence that he had cloned
human cells.

Fob.4,2006 Lancet
Retracted a papar by Jon
Sudbe of Oslo reporiing that
nonsteroidal antrinflammatory
diugs reduced the risk of oral
‘cancer in a study because he
had fabricated data.

Feb. 9, 2006 New England
Journal of Medicine

Issued a statement of concern
about Dr. Sudba, saying the
journal suspected that he had
manipulated evidence in two
‘cancer papers it publishec

March 16, 2006 New England.
Journal of Medicine

Published a
‘second state-
mentof concern
‘about a papsr on
the arthitis drug
Vioxs that the
journal published
in 2000, The
statementac-  ~—_—
cused Merck- Reers
‘sponsored researchers of
excising data from the paper to
play down the heart risks of
Viox, Msrck and the research-
ers have denied the charges.

April 18, 2006 Annals of
Interral Medicine

Published an article on
research misconduct and
lessons learnad from ratracting
a paper from Dx. Eric Poshiman
of the University of Vermont
‘concerning energy expenditure
after menopauss.




